Bij Scouting Starrenburg is iedereen welkom! Wekelijks besteden zowel jongens als meisjes, jong en oud, op een actieve en uitdagende manier hun vrije tijd in de natuur. Er is ruimte om te ontdekken en te leren en vies worden en fouten maken mag.

De leden worden naar leeftijd ingedeeld in zogenoemde speltakken:

• Bevers:                 5 t/m 7 jaar (10:30 - 12:30)
  • Welpen:                7 t/m 11 jaar (10:00 - 12:30)
  • Scouts:                 11 t/m 15 jaar (14:00 - 17:00)
  • Explorers:             15 t/m 18 jaar (19:00 - 22:00)
  • Dakota Stam:      18 t/m 21 jaar
  • Scouts-Plus:        21 jaar en ouder

Op deze manier ontwikkelt iedereen zich op een natuurlijke manier met leeftijdgenootjes. Door te werken met een 'doorlopende leerlijn' groeien de kinderen in samenwerking en zelfstandigheid. Per speltak zijn er doelen gesteld waar we gedurende hun periode bij zo'n speltak mee aan de slag gaan. Door dit aan te passen naar de leeftijd is er altijd een uitdaging. Later instromen is hierdoor geen probleem. Middels 'insignes' wordt deze voortgang zichtbaar en beloond.

Wanneer je klaar bent voor het volgende speltak, 'vlieg je over'. Je verlaat het oude speltak dan op passende wijze en wordt welkom geheten door de nieuwe speltak. Hier zal je vervolgens aan de slag gaan met het vervolg van de doorlopende leerlijn, met weer nieuwe doelen, nieuwe uitdagingen en nieuwe ervaringen. En wie weet groei je net zoals veel van onze vrijwilligers op deze manier door tot leiding, bestuurslid, penningmeester, vrijwilliger met een andere taak of wat dan ook..