Bij Scouting Starrenburg vinden we het belangrijk dat onze leden, binnen een sociaal veilige omgeving, leuke en uitdagende Scoutingactiviteiten kunnen doen.

Sociale veiligheid binnen de Starrenburggroep betekent dat leden zich beschermd weten en voelen tegen grensoverschrijdend gedrag. Onder grensoverschrijdend gedrag verstaan we het overschrijden van normen (gedragscode) en de wet. Zoals bijvoorbeeld: zeden, verduistering, pesten, groepsdruk, geweld etc.. Samen met Scouting Nederland werken wij actief mee aan de bescherming van alle leden op lokaal, regionaal en landelijk niveau. Bewustwording en preventie zijn belangrijke ingrediënten die bijdragen aan een sociaal veilige omgeving.

Gedragscode;

De gedragscode geeft grenzen aan in het contact met minderjarigen. Deze code dient door iedereen die een functie binnen onze Scoutinggroep vervult, te worden onderschreven. Wij maken gebruik van de gedragscode van Scouting Nederland die je hieronder kunt downloaden. Alle vrijwilligers worden bij aanvang van hun vrijwilligerswerk gewezen op deze gedragscode.

Gedragscode

Verklaring Omtrent het Gedrag;

Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is één van de maatregelen die de Starrenburggroep heeft getroffen om binnen onze organisatie een veilige omgeving te creëren. Het Huishoudelijk regelement van zowel de Starrenburggroep als die van Scouting Nederland, biedt voldoende mogelijkheden om bij grensoverschrijdend gedrag en/of het niet overleggen van een VOG, leden te weren en/of uit te schrijven. Bij de Starrenburggroep wordt elke 3 jaar, door elke vrijwilliger, een VOG overhandigd, wat geregistreerd staat en bewaakt wordt in onze ledenadministratie.

Vertrouwenspersoon;

Als er sprake is van een calamiteitensituatie, zoals grensoverschrijdend gedrag, een ongeluk of een sterfgeval, staan de bestuursleden van Scouting Starrenburg voor je klaar. Deze kunt u bereiken door te mailen naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of via: 06 - 13 83 03 20. Ook het Landelijk Opvangteam van Scouting Nederland staat 24/7 voor je klaar. Dit team bestaat uit ervaren vrijwilligers die Scoutinggroepen indien nodig ondersteunen en/of doorverwijzen naar de juiste instanties. Dit team is te bereiken via 033 - 496 09 11 of door te mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.